Jos olet utelias tietojenkäsittelyn maailmasta ja olet kuullut termin GUI, on normaalia, että kysyt itseltäsi, mikä on GUI tai graafinen käyttöliittymä ja mihin se on tarkoitettu? Siksi kerromme sinulle nopeasti ja täydellisesti, mistä on kyse.
Yksi tietokoneohjelman tärkeimmistä osista on sen graafinen käyttöliittymä. Koska se tarjoaa kaikki tiedot sen ohjelman tai järjestelmän oikealle käytölle, jossa työskentelet, ja toimii visuaalisena oppaana mukavuuden tunne käyttäjälle, Käytettävästä järjestelmästä riippuen meillä on monimutkaisempi tai yksinkertaisempi käyttöliittymä. Tämä voidaan arvostaa paljon Linuxin eri versioissa, joissa jokaisella on visuaalisia eroja.
Mikä on GUI?
The nimeltään GUI, on käyttöjärjestelmän tai ohjelman graafinen osa. Tämä on tärkeä osa tietokoneohjelmia ja käyttöjärjestelmiä, ja se vaihtelee toisistaan. Tämä on helposti havaittavissa, kun käytämme Linuxia, koska jokaisessa Linux -versiossa on erilainen graafinen osa, mikä tekee niistä ainutlaatuisia toisistaan.
Yleensä kun ajattelet graafista käyttöliittymää, mieleen tulee sarja intuitiivisia valikoita ja kohteita, jossa voimme selvittää, mitä sovelluksella on. Voit myös tunnistaa, mitä kukin painike tai laatikko on tarkoitettu. Sen käyttö on ollut yhä tarpeellisempaa, joten tällä hetkellä on hyvin vähän ohjelmia, joissa ei ole graafista käyttöliittymää.
Lisäksi tällä käyttöliittymällä on ollut suuri määrä vaihtoehtoja, joten jokainen yritys tai yritys kehittäjä luo oman käyttöliittymän. Tämä johtuu siitä, että se on tapa antaa projektille persoonallisuutta ja omaperäisyyttä. Yritykset, kuten Microsoft ja Apple, ovat selkeitä esimerkkejä ainutlaatuisista graafisista rajapinnoista.
Tapauksia, kuten Windows ne ovat erityisiä, koska jokaisella käyttöjärjestelmän versiolla on oma graafinen käyttöliittymä. Niillä kaikilla on kuitenkin tietty suhde toisiinsa, joten on mahdollista saada viimeisin Windows -versio näyttämään vanhemmalta tai päinvastoin.
Tärkeimmät GUI -ominaisuudet
- Kun niitä käytetään tarjoavat suurta joustavuutta syöttölaitteiden välillä.
- Heillä on helppo ymmärtää käytössä ja oppimisessa
- Niissä on korkean resoluution näytöt, jotka parantavat käsittelyä ja näkyvyyttä.
- Tarjoaa erilaisia visuaalisia vastauksia käyttäjän toimiin.
- Niissä on ergonominen muotoilu, erityiset toiminnot, palkit ja valikot.
- Suorita heti operaatiot suoritetaan erittäin tehokkaasti.
- Sisältää elementtejä, joita pidetään vakiorajapintana, kuten valikko.
Mitä elementtejä graafisessa käyttöliittymässä pitäisi olla?
Sinänsä graafisen käyttöliittymän osat voivat vaihdella kussakin, joten emme yleensä löydä kahta samaa, ellei niitä jäljitetä. Niitä muodostavat osat ovat pääasiassa esineitä ja tankoja.
Siinä tapauksessa että palkkia käytetään laajalti erilaisten kuvakkeiden sijoittamiseen tiettyihin tehtäviin. Useimmat näistä sisältävät myös tekstiä, sisältö voi myös vaihdella sijainnin mukaan. Jos he ovat ikkunan alussa, he voivat ilmaista ohjelman nimen.
Ja tapauksessa painikkeita, koska kokoja ja muotoja on monia, joten on tavallista nähdä symboleja tai kuvia, jotka edustavat jotain erityistä. Esimerkki tästä voi olla käynnistyspainike, joka usein ilmaisee käyttämäämme järjestelmää.
Millaisia GUI -tyyppejä on olemassa?
- Luonnollinen kieli, mahdollistaa viestinnän ylläpitämisen ihmisten ja koneiden välillä käyttämällä luonnollista tai jokapäiväistä kieltä, mikä tarkoittaa, että sen hallitseminen ei ole välttämätöntä.
- Kysymysten ja vastausten käyttöliittymä, tämä on yksi eniten käytetyistä, pohjimmiltaan tietokone sen näytöllä aiheuttaa kysymyksen, ja käyttäjä kirjoittaa vastauksensa.
Mihin GUI on laskennassa?
GUI: n päätavoitteena on yhdistää käyttäjä ohjelmaan miellyttävällä tavalla ymmärrettävä koko yleisölle. Toisin sanoen se on tapa tulkita ohjelman sisältämää koodia tai jokaisen sen toiminnon takana.
Tällä tavalla sinun ei tarvitse hallita tietokonetta, jotta voit käyttää sitä, eikä sinun tarvitse osata lukea ohjelmointikoodia. Sen käyttöä yleensä arvostetaan käyttöjärjestelmissä, koska jos järjestelmässä ei ole vähintään yhtä yksinkertainen käyttöliittymä. Tämä ei ole paljon julkista, on osoitettu, että graafinen käyttöliittymä voi tehdä eron järjestelmän välillä, jota käytetään laajasti tai ei.
Päivittäin voimme nähdä, kuinka riippumattomat käyttäjät kehittävät uusia käyttöliittymiä, jotka on erityisesti suunniteltu tiettyä käyttöjärjestelmää varten. Tämä voi olla hyödyllinen, jos olet kyllästynyt näkemään tietokoneesi aina samalla tavalla.
GUI-käyttöliittymät ovat saatavilla kaikille tietokoneille, myös huonolaatuisille tai vanhemmille. Esimerkki tästä on kevyen teeman asentaminen Windowsiin. Siten laitteet voivat olla paljon juoksevampia eivätkä menetä estetiikkaa.
Käyttöliittymien edut ja haitat
Meillä on etuja:
- Se helpottaa joidenkin suoritettavien toimenpiteiden käsittelyä.
- Jokainen komennot voivat näkyä näytöllä tietyn edustavan kuvan kautta.
- Se sisältää ohjausmekanismeja, kuten valintaikkunat ja ikkunat.
- Sallii a vuorovaikutus käyttäjän ja järjestelmän välillä tehokkaampi.
Haittojen joukossa:
- Käytä enemmän resursseja mainitusta järjestelmästä.
- Niillä on korkeampi hinta.
Graafisen käyttöliittymän luomista koskevat vaatimukset
- Suunnittelu tiettyyn tavoitteeseenTämä tarkoittaa sitä, että jokaisella valmistettavalla sivulla on oltava hyvä rakenne ja tietysti jokaisen elementin on oltava täysin selkeä.
- Käytä aina yksinkertaisuuttaeli valitse yksinkertaisia malleja, jotka on helppo ymmärtää.
- Johdonmukaisuus, käytä erilaisia graafisia elementtejä ja myös sitä, että komponentit ovat hyvin yhtenäisiä keskenään.
- Myös käyttöliittymä kannattaa pitää päivitykset sivuun, tämä virheiden tai muutosten varalta.
- Se on äärimmäisen tärkeää käytä sopivan kokoisia fontteja, helppo ymmärtää, aivan kuten tekstien värit.
Vaiheet graafisen käyttöliittymän luomiseksi tyhjästä
- Ensinnäkin meidän on ajattele kokemusta, jonka käyttäjälle pitäisi saada, tässä sinun on tarkasteltava vuorovaikutuksen aihetta tietääksesi, millaisista malleista he pitävät.
- Pidä yksinkertainen muotoilu Se on paras vaihtoehto luoda käyttöliittymä tyhjästä asettamalla ominaisuuksia ja elementtejä, jotka ovat vain suurimmalla mahdollisella tarpeella.
- Paras on aseta tunnisteet kuvakkeiden viereen jota aiomme käyttää.
- Suunnitteluaikana a hierarkia näkyy käyttäjälleja tietysti mainitun suunnittelun on oltava tehokas.
Graafisen käyttöliittymän luominen Matlabin avulla
- Pääosin meidän on aloitettava GUIDETätä varten voimme siirtyä Matlabin ”tiedosto” -vaihtoehdon kautta napsauttamalla ”uusi” ja sitten ”GUI”.
- Tämän jälkeen meille esitetään ponnahdusikkuna tai -laatikko, jossa on erilaisia vaihtoehtoja, jotka vastaavat GUI-kotisivua.
- Jälkeen, valitsemme mallin, jonka kanssa aiomme työskennellä, jossa näemme valittavanasi painikkeita ja tarroja.
- Kun graafinen käyttöliittymä on järjestetty, graafisten säätimien avulla voimme arkistoida sen, ja työmme on valmis.
Millaiset ovat verkkosivujen käyttöliittymät?
Verkkosivun käyttöliittymä itsessään on joukko grafiikkaa, jonka avulla käyttäjät voivat tarkastella verkkosivuston esitystä ja siten selata sitä.
Yleensä Näiden sivujen käyttöliittymät ovat nopeita ja tarkkoja, säilyttäen vakiomallin, jotta siihen pääseminen on paljon mukavampaa.
Verkkosivujen käyttöliittymä, mahdollistaa laadukkaamman sisällön, jotta vuorovaikutus on sujuvaa ja onnistunutta. On kuitenkin tapauksia, joissa jotkin rajapinnat vaativat selaimeltamme niin paljon resursseja, että lopulta näyttö jäädytetään.
Edellä esitetyn perusteella voimme todistaa sen, kun käytämme joitain verkkosovelluksia, kuten Facebookia. Sen käyttöliittymä on niin täydellinen ja dynaaminen, että se tekee kokemuksestamme täydellisen mukavuuden. Tämä on tietysti mahdollista vain silloin, kun meillä on tarvittavat resurssit tämän käyttöliittymän suorittamiseen täysin.
Muu, kokemuksemme tulee olemaan melko pettymys. Siksi joillakin verkkosovelluksilla on ”kevyt” versio selaimille, joilla on vähän resursseja. Facebookin tapauksessa meillä on myös hyvin yksinkertainen käyttöliittymä, jossa voimme saada hyviä kokemuksia tiimeistä, joilla on vähän resursseja.
Muutamia esimerkkejä graafisesta käyttöliittymästä
- Soittimet, Ne ovat loistava esimerkki graafisesta käyttöliittymästä, koska ne mahdollistavat eri näppäinten käytön ja suorittavat liikkeitä myös hiirellä tai hiirellä.
- Toinen esimerkki on, kun astumme sisään verkkosivut, jotka sisältävät ”captcha” se on myös osa rajapintoja.
- Kuuluisa peli ”Tetris” Se on toinen erittäin hyvä esimerkki ymmärtää paremmin, koska se on sovellus viihdyttää itseämme.
- Tiedostotutkija, joka sisältää erilaisia esityksiä, kuten Windowsin Resurssienhallinnan.