Terve terve! Olemme palanneet uusimpaan osaan studiosarjaa. Tänään pudotamme bassolinjaan.
Bassolinjat ovat usein hieman hankalia, koska on houkuttelevaa alkaa tulla liian hienoksi sen kanssa. Temppu on todella olla yksinkertainen. Suurimman osan ajasta basso on vain ankkuri muulle musiikille. Se seuraa sointujen etenemisen juurihuomautusta. Kuten kaikessa, tätä sääntöä ei ole kivitetty. Olen nähnyt bassoa, jotka luovat musiikin pääosan. Suurimmaksi osaksi on kuitenkin parasta pitää se yksinkertaisena. Yksinkertainen on tarttuvaa ja helppo muistaa. Myöhemmin, kun tulet edistyneemmäksi, on helpompaa luoda monimutkaisempia bassolinjoja, jotka kantavat enemmän melodiaa. On vain parasta aloittaa jostain ja oppia sieltä edetessäsi.
Ensinnäkin on selvitettävä, millaista bassoa haluat. Haluatko nopeasti ja reippaasti? Haluatko pitkiä, hitaita nuotteja? Sinä kaikki. Yksi yleinen sääntö, jonka luin kerran, on, että sinun on varmistettava, että basso toimii potkurirummun kanssa. Jos sinulla on hidas, pitkä potku, joka soi hieman enemmän, haluat jotain nopeaa ja iskevää kohteliaisuudeksi. Jos sinulla on nopeampi ja lyhyempi potku, saatat haluta bassoa, joka soi hieman enemmän. Jälleen, kaikki riippuu sinusta, ja tärkeintä on kokeilla ääniä, kunnes jokin toimii.
Jos on yksi asia, jonka sanon olevan tärkeä, se on, että varmistat, että basso ja potkurumpu eivät taistele tilaa sekoituksessasi. Oletko koskaan työskennellyt kappaleen parissa ja lisännyt bassolinjan vain huomataksesi, että bassosi on kokonaan hukuttanut potkurirummusi? Tämä johtuu siitä, että he kilpailevat äänitilasta (niihin asioihin meidän on päästävä, kun alamme oppia lisää sekoittamisesta, mutta toistaiseksi on tärkeää varmistaa, että valitset bassoäänet ja potkut, jotka eivät hukuta toisiaan. )
Jos sinulla on matala, alibassopotku, käytä keskimatalaa nopeaa bassoa. Jos potku on hieman iskevämpi, käytä matalampaa bassoa. Älä pelkää soolota heitä kuullaksesi miltä he kuulostavat yhdessä. Jos ne kuulostavat viileiltä yhdessä, hyvä. Olet oikealla tiellä. Sinun ei tarvitse kuunnella minua, vain kuunnella korviasi. Kokeile sitä näyttöjen kautta ja kokeile kuulokkeiden kautta, jos sinun on pakko.
Toinen temppu on sivuketju. Tähän pääsen ensi viikolla. Konsepti on melko tämä: Joka kerta, kun potkurumpusi osuu, basso laskee äänenvoimakkuuteen. Tämä luo viileän vaikutuksen, jossa potkurirumpusi ei näytä menettävän voimaa, kun basso tulee sisään, ja se antaa melkein kokonaan uuden uran, kun se pumpataan musiikin kanssa. Jos olet utelias siitä, voit etsiä opetusohjelmia YouTubesta omalle DAW: lle. Esimerkiksi ”Sidechaining kick and bass in [your DAW]. ” Käyn tämän läpi ensi viikolla Logicin kanssa. Voit kuitenkin aina oppia tekemään sen valitsemallasi DAW: lla. Se on erittäin hyödyllinen äänen selkeyden kannalta (se auttaa erottamaan potkun ja bassolinjan), ja se todella tekee musiikkipumpustasi.
Vaikka yleensä pidän staccato-nuotteista basso-osilleni. Ne ovat nopeampia, lyhyempiä ja tanssikeskeisempiä. Voit kuitenkin haluta mennä hitaammalla, pidemmällä nuotilla.
Alla on esimerkki lyhyemmistä muistiinpanoista:
Nyt tässä on joitain hitaampia muistiinpanoja. Se on sama eteneminen, vain pidemmät muistiinpanot:
Muutin myös bassoäänen hieman pirteämmäksi pidempien nuottien kanssa. Heillä on myös hitaampi hyökkäys.
Yksi asia, jota yritän olla tekemättä, on heittää silmukat pois. En myöskään tavallisesti vaihda synteettisiä korjaustiedostojani (ääniä), kun minulla on jotain mitä pidän. Jos jotain, voin tallentaa tuon synteettisen korjaustiedoston. Jos kuitenkin haluan kokeilla uutta bassoääntä, luon kopion kyseisestä syntetisaattorista ja nipistän kopion kuvioita ja ääniä. Tällä tavoin minulla on aina palata alkuperäiseen, jos luulen, että se kuulosti paremmalta. Olen yleensä vain mykistää kanavan, jota en käytä, tai työntää sen kauas kappaleen loppuun, jotta voin tuoda sen myöhemmin, jos minusta tuntuu, että se sopii jossain vaiheessa.
Kuten missä tahansa osassa, tämä on kappaleesi. Kun olet oppinut joitain basso-ohjelmoinnin perusteita, voit alkaa viedä sen mihin tahansa. Muista aina se. Leikkiä ja tehdä tästä kappaleesta sinun.
Jos tarvitset apua soinnuissa ja asteikoissa, tarkista tämä. http://www.pianoworld.com/fun/vpc/piano_chords.htm Käytän sitä melko usein.
No, se on tänään. Ensi viikolla tarkistamme bassosi ja potkun sivuketjun, jotta nämä kappaleet pumppaavat hieman enemmän.