Skip to content

Home Studio -sarjan osa 6: virvelin ja korkean hatun lisääminen

3 de kesäkuu de 2021
drum set

Viime viikolla opimme ohjelmoimaan yksinkertaisen 4/4 potkukuvion. Toivottavasti olet onnistunut tekemään sen ja löytänyt hienoja muunnelmia tai jopa ohjelmoimaan jotain hieman mielesi mukaan. Tänään lisätään virveli ja korkeat hatut. Potku, ansa ja korkeat hatut ovat tärkein osa rumpumallejasi. On muitakin osia (toms, symbaalit jne.), Mutta ne ovat välttämättömiä melkein jokaiselle siellä olevalle musiikkikappaleelle. Tiedä, että tekemäni musiikki on yleensä hieman sähköisempää tai tanssisuuntautuneempaa (joskus rock- tai teollisuusmetallia), mutta voit käyttää oppimaasi tekemään mitä haluat tehdä, kun tiedät perusasiat.

Home Studio -sarja: Lisää virveli ja korkea hattu

Virveli

Haluan lisätä toisen raidan virvelle. Tämä antaa minulle mahdollisuuden käsitellä sitä erikseen potkurirummusta. Potku ja ansa ovat kaksi hyvin erilaista ääntä, joten niitä tulisi käsitellä eri tavalla efekteissä. Silti vaikutukset ovat asioita, joihin pääsemme tiellä. Juuri nyt on kyse hyvän mallin asettamisesta.

Olemme rakentaneet yhden yksinkertaisimmista malleista, joita voi kuvitella. Se on peruslyönti, jossa on 4/4 potku ja jokaisen muun potkun lyönti. Se kuulostaa vain peruslyönniltä, ​​virveliltä, ​​potkuilta, virvelillä.

Alla näet kuvion:

Kuten potkurumpusi kohdalla, haluat lisätä muutosta virvelikuvioon. Tämä voi tarkoittaa kaksinkertaisen osuman lisäämistä virveliin kahden tai neljän palkin välein.

Yleensä kopioin alkuperäisen virvelikuvion seuraavaan kolmeen palkkiin ja osun pelaamaan DAW: lla. Sen jälkeen on vain järjestettävä virvelikuvio hieman, jotta minulla on jotain, joka kuulostaa viileältä ja tarttuvalta.

On myös hienoa leikkiä piirtämäsi ansa-nuotin pituuden kanssa. Tämä voi saada jotkut snare-osumat soimaan pidempään, ja toiset saavat nopean, lyhyen osuman. Jälleen on kyse hienovaraisten vaihtelujen lisäämisestä kaikkialle.

Muunnelman mukaan kannattaa pelata nopeusasetuksilla. Saa jotkut noista ansoista osumaan kovemmin. Et halua liioitella tätä, muuten se alkaa kuulostaa oudolta. Vain pienet muunnelmat, jotka ovat riittävän havaittavia puhaltamaan enemmän elämää rummuihisi, ovat hienoja.

Nyt meillä on neljä potkua ja ansaa:

Se ei ole hämmästyttävä malli, mutta emme kirjoita hittikappaletta täällä, me vain opimme rummujen ohjelmointia.

Korkeat hatut

Nyt on aika korkeat hatut. Sinulla on avoimia ja suljettuja hattuja. Avoimet hatut soivat, ja suljetut hatut ovat lyhyitä ja nopeita.

Olen yleensä paljon liberaali suljettujen hattujen kanssa. Ne kuulostavat melko viileiltä, ​​kun pelaat nopeilla 16. muistiinpanokuvioilla ja alat sitten poistaa muutamia täällä ja siellä. Parasta on jälleen toistaa kuvio ja aloittaa piirtäminen muistiinpanoissa, kunnes jokin kuulostaa hyvältä. Pelaa nopeuksilla ja nuottien pituuksilla, kunnes jokin kuulostaa tarttuvalta ja rytmiseltä, yllättyisit, mitä pienimmätkin muutokset kuvioissasi voivat saada aikaan ja kuinka korkea hattu voi todella auttaa potkun ja ansaan kantamisessa ja jopa auttaa sitomaan ne yhteen hieman poistamalla kuollut ilma niiden välillä.

Haluan myös työskennellä avoimien hattujen kanssa samalla kun sekvenssin suljettuja hattujani. Tärkeintä pitää tässä mielessä se, että et halua avoimen hatun ja suljetun hatun pelaamista samanaikaisesti. Tietysti se riippuu sinusta, mutta todellisen rumpalin on mahdotonta soittaa sekä avointa että suljettua hattua samanaikaisesti. Jos haluat jotain hieman realistisempaa, kannattaa varoa sitä. Vaikka et olisikaan, se kuulostaa oudolta useimmille korville, koska me kaikki tiedämme alitajuisesti, että on fyysisesti mahdotonta, että korkea hattu on auki ja kiinni samanaikaisesti.

Alla on yksinkertainen korkihattu kuvio suljetulle hatulle. Se ei pysynyt vain sellaisena, mutta se oli hyvä alku:

Täällä voit nähdä neljä kuviota silmukoituna neljä kertaa. Se on neljä baaria potkia, ansaa ja korkeita hattuja.

Nyt meillä on yksinkertainen kuvio, ja se koostuu potkuista, ansoista ja korkeista hattuista. Se ei ole millään tavalla hitti pop-kappale, mutta se muodostaa perustan kaikelle muulle, mitä haluat tehdä. Muista, että tapani työskennellä on rakentaa tämä yksinkertainen malli. Säveltäessäni paljon enemmän kappaleesta ja rakentaessani lisää osia, haluan palata rumpuihini ja alkaa lisätä mitä kutsun täytteiksi ja ylimääräisiksi kelloiksi ja pilleiksi. Täällä voit saada rumpumallisi tuntumaan hieman elävämmältä ja monimutkaisemmalta.

Se on perusrumpumalleillesi. Seuraavan kerran aloitamme bassolinjojemme parissa. Toista nyt vain rummuillasi. Aloita oppiminen, miten ne toimivat ja mikä kuulostaa hyvältä. Pelaa kaikenlaisilla kuvioilla. Yhdistä potkut ja ansaasi. Jos haluat lisätä muita rumpuja, tee myös se. Se on sinun musiikkisi. Voin vain näyttää, mistä aloittaa.

  • Osa 1
  • Osa 2
  • Osa 3
  • Osa 4
  • Osa 5