Viime viikolla puhuimme bassolinjojen lisäämisestä kappaleeseesi. Basson ja potkun on toimittava keskenään eikä toisiaan vastaan. Tänään opimme sivuketjun pakkaamisesta.
Mikä on Sidechain Compression?
Sidechain-pakkaus on melko yksinkertainen käsite, mutta se voi todella tallentaa sekoituksen, kun et halua kahden elementin törmäävän. Perusesimerkki palaa taas potkuun ja bassoon, mutta voit käyttää sivuketjun pakkausta mihin tahansa kahteen elementtiin, kun opit sen tekemisen. Aloitetaan.
Avaa ensin kappaleesi. Opetusohjelmaa varten aion piilottaa kaikki kappaleet paitsi potku ja basso.
Tässä meillä on perusmalli:
Kuvio ei ole kovin tärkeä, mutta sillä on merkitystä, jos potku ja basso soittavat samanaikaisesti joillakin nuoteilla. Tämä on vain, jotta voit nähdä, mitä teen.
Tarkista nyt sekoitusikkunasi (Komento + 2)
Mitä haluat tehdä, on avata apulähetys potkun kanavastasi uudelle kanavalle. Napsauta potkun kanavan nauhan kohtaa ”Lähettää”. Yksi temppu, jonka joku kerran opetti minulle, on lähettää sivuketjun instrumentit bussille 64 ja työskennellä. Tämä helpottaa asioita, kun aloitat aux-ryhmien käyttämisen ryhmittelyyn (täysin erilainen käsite, johon pääsemme myöhemmin.)
Valitsin väylän 64 potkun lähetyksestäni ja reititin sen ulos. Logic teki keltaisen uuden kanavan nimeltä Aux 1. Nimetin sen uudeksi Kick Aux: ksi. Se on hyvä tehdä. Nyt voin säätää kuinka paljon potkusta haluan siirtyä uudelle apukanavalle (kanavakaistalähetyksen määrän valitsimen kautta. Se näkyy yllä Kick-kanavan ”Bus 64” vieressä) Mitä korkeampi asetat se, sitä enemmän potkuja tapahtuu Kick Auxin kautta. Sinun tarvitsee vain pelata asetuksilla vähän.
Nyt lisäät kompressorin bassokanavan nauhaan. Jos olet tässä opetusohjelmassa, sinun pitäisi jo tietää, miten se tehdään Logicissa. Jos ei, ja saan tarpeeksi pyyntöjä, ehkä teen jotain joillakin perusteilla lähitulevaisuudessa.
Katso kompressorilaajennuksen oikeassa yläkulmassa olevaa Sivuketju-osaa (tämä on Logicin peruskompressori.) Valitse väylä, jolle potku ohjasi. Minun tapauksessani se on 64 (seuraavan kuvan oikeassa yläkulmassa):
Toista nyt toisto ja kuuntele. Täällä aloitat säätöjä kompressorissasi ja lähetät määrän:
Haluan asettaa piirityypiksi FET. Juuri siitä pidän.
Tässä ovat käyttämäni asetukset. Ne ovat vähän äärimmäisiä, mutta minulla on taipumus todella saada basso pomppimaan potkun viereen:
Hienoa tässä temppussa on, että voit tehdä sen millä tahansa. Voit käyttää sitä tyynyissä (näin teet myös aidatut tyynyt). Jotkut tuottajat yhdistävät koko sekoituksen potkun yli. Jotkut käyttävät sitä lauluun, joten laulu työntää hieman loput raidan alas. Voit todella kokeilla sitä millä tahansa. Voit tehdä vaikutuksesta hyvin pienen tai voit tehdä radan pumpusta kovan. Ainoa neuvo, joka sinulla on, on kuunnella kappale. Jos se kuulostaa viileältä, se on siistiä. Jos se alkaa tuntua hankalalta, hiljennä sitä hieman.
Se siitä. Näetkö? Se oli helppoa. Leikkiä sivuketjupakkauksella. Käytä sitä mihin haluat. Todellinen esimerkki minulle tapahtui juuri viime yönä. Käytin pientä sivuketjua ystäväni äänessä. Hänellä oli taustalla musiikkia. Minulla oli hänen äänensä vähentää musiikkia hyvin vähän joka kerta kun hän puhui. Kun hän ei puhunut, musiikki palasi takaisin. Se oli vähäistä, mutta se riitti auttamaan häntä saamaan äänensä hieman enemmän musiikin yli.
Ghost Kick
Kaverini Mario Sin DNA opetti minulle haamupotkusta. Joskus haluat, että raitasi pumppautuu tahdissa, mutta potkurirummumallissasi on paljon pysähdyksiä, muutoksia, poikkeamia ja kaksinkertaisia osumia. Tämä voi kuulostaa hankalalta sivuketjulla, jos se on äärimmäisempi. Paras tapa tässä tilanteessa on asettaa aave potku. Kaikki mitä teen, on luoda uusi potkun kanava 4/4 lyönnillä. Kanavakaistaleen I / O-osan alla en valitse mitään. Sitten käytän lähetystä väylään sen uudelle Aux-linjalle. Teen kaiken, mitä tein yllä, mutta sillä, mikä on pohjimmiltaan mykistettyä kanavaa. Bassoni pumppaa edelleen 4/4-malliin, mutta todellinen potkurumpuääni voi soittaa haluamallani tavalla. Tätä menetelmää käytän 90 prosenttia ajasta. Silti se, jonka kuvasin opetusohjelman kautta, on välttämätöntä. Nyt voit soveltaa tätä tietoa mihin tahansa sekoituksessasi.
Lue aikaisemmat Studio-sarjan artikkelit täältä:
- Osa 1
- Osa 2
- Osa 3
- Osa 4
- Osa 5
- Osa 6