Intervallivideot ovat uskomattomia. He yhdistävät valokuvan, elokuvan ja videon editoinnin yhdeksi uudeksi loistava taidemuoto, joka todella loistaa ainutlaatuisella lähestymistavallaan. Vaikka ne saattavat tuntua todella vaikeilta tehdä, ne on nyt helppo luoda. Aloitetaan.
Asiat, jotka sinun on luotava Timelapse:
- Laite, joka pystyy sieppaamaan aikaviiveen (älypuhelin tai DSLR)
- Moderni PC tai Mac, jolla on kunnolliset tekniset tiedot
- Adobe Creative Suite tai muu haluamasi muokkausohjelmisto
Menetelmät:
- Video kiihtyi jopa kaksi kertaa alkuperäiseen nopeuteen (tai enemmän)
- Videoon yhdistetyt valokuvat.
Tapa 1 – Video nopeutettu – Käytä DSLR-kameraa tai muuta kameraa
Helpoin tapa luoda intervalli on laittaa älypuhelin tai kamera jalustalle ja tallentaa video, jonka nopeutat sen jälkeen tietokoneellasi.
Jos sinulla on DSLR-kamera tai muu valokuvakamera, joka voi myös tallentaa videota, sinulla on todennäköisesti jo jalusta. Jos et, voit improvisoida asettamalla kameran tasaiselle ja vakaalle pinnalle.
Älypuhelimille saat pienen jalustan kiinnikkeet, joissa on minijalkoja heikkoon hintaan. Voit kiinnittää kannattimen myös ammattimaiselle jalustalle, jos sinulla on sellainen.
Kun kaikki sävellys- ja tallennusasetuksesi on määritetty, paina tallenna ja jätä kamera muutamaksi minuutiksi! (Huomaa – DSLR-kameroiden aikaraja on yleensä 20 minuuttia videota kohti)
Kun video on valmis, lataa se tietokoneellesi ja nopeuta sitä valitsemallasi videonmuokkausohjelmalla. Tässä opetusohjelmassa näytän sinulle, miten se tehdään Adobe Premiere Prossa, koska se on yksi yleisimmin käytetyistä ohjelmista.
Aloita käynnistämällä Premiere ja luomalla uusi projekti haluamillasi mitoilla. Teen tällä kertaa 720p-aikajakson.
Tuo nyt leike, vedä se aikajanalle ja nopeuta sitä napsauttamalla hiiren kakkospainikkeella> Nopeus / kesto.
”Leikkeen nopeus / kesto” -valintaikkunassa joko syötä toistonopeus prosentteina (esimerkiksi – 2 minuuttia toistettuna 200%: lla on 1 minuutti) tai syötä haluamasi leikkeen pituus, jotta prosenttiosuus lasketaan sinulle automaattisesti.
Tämän jälkeen voit esikatsella tulosta siirtymällä sinne, missä sekvenssiohjelmaasi on, ja painamalla toistopainiketta. Huomaa, että kehys voi pudota hitaammin tietokoneissa, koska nopeutettua toistoa on melko vaikea käsitellä reaaliajassa.
Jos olet tyytyväinen lopputulokseen, voit viedä mestariteoksesi valitsemalla Tiedosto> Vie> Media. Valintaikkunasta voit valita useita eri muotoja ja esityksiä. Suosikkini on viedä H.264 MP4 -tiedosto yhdellä HD-esiasetuksista.
Tapa 2.1 – Valokuvan ompeleminen – Vaihtoehto 1 käytä Lapse it Prota Android- tai iOS-laitteille
Siellä on Rajaa se – erinomainen sovellus aikaviiveiden tekemiseen matkapuhelimeesi, saatavilla iOS: lle ja Android, niille teistä, joilla ei ole pääsyä intervallimittareilla varustettuihin järjestelmäkameroihin. Jos haluat käyttää täysversiota, joka pystyy tallentamaan korkealaatuisia aikarajaa, sinun on palautettava itsellesi 2 dollaria taalaa, mutta voit silti tarkistaa ilmaisen version, jos et ole 100% varma, onko tämä sinulle .
Käynnistä ensin sovellus ja siirry Asetuksiin määrittääksesi kaikki sieppaukseen ja vientiin liittyvät asiat.
Aseta puhelin tukevalle alustalle tai yksi niistä mini-älypuhelinten jalustista, joista puhuimme jo menetelmässä 1.
Siirry Sieppaa-vaihtoehtoon, jotta voit tarkastella sävellystäsi ja tarkistaa muutamia lisäasetuksia, kuten Valotus, ISO, Salama, Tarkennus ja jopa erillisen yhteensopivuustilan vanhemmille laitteille.
Aikavälin päätyttyä voit käyttää erilaisia tehosteita, leikata selvittääksesi mitkä kehykset tottuvat videoon ja jopa lisätä siihen musiikkia. Kun olet valmis, voit viedä mestariteoksesi valitsemassasi muodossa napsauttamalla renderöintipainiketta.
Tapa 2.2 – Valokuvanompeleminen – Käytä DSLR-kameraa intervallimittarin kanssa
Tämä on ylivoimaisesti vaikein ja aikaa vievin tapa kaikista, mutta se tuo sinulle todella ammattimaisen aikaviiveen hämmästyttävällä tarkkuudella. Jos sinulla on tehokas tietokone, voit jopa tehdä lopullisen projektisi 4K (UHD) -muodossa!
Ensimmäinen askel on laittaa DSLR-kamerasi vakaalle jalustalle ja kehystää kuva. Ennen sieppauksen aloittamista sinun on käytettävä minuutti aikaa miettiä, kuinka paljon vapaata tilaa sinulla on SD-kortillasi. NEF-tiedostot voivat olla jopa 40 Mt tai enemmän, kun taas jopa suurikokoiset JPEG-tiedostot ovat yleensä vain noin 10 Mt. Ota tämä huomioon ja muista – 24 kuvaa vastaa yhtä sekuntia videossasi.
Etsi DSLR-kameran käyttöohjeesta, miten pääset käsiksi sisäänrakennettuun intervallimittariin. (Huomaa – kaikissa DSLR-kameroissa ei ole yhtä sisäänrakennettua. Jos huomaat, että kamerallasi ei ole sitä, voit aina ostaa sen erikseen.)
Intervalliasetuksesta voit valita viiveen jokaisen kuvan välillä. Jos haluat, että aikajakso on vähemmän hajanainen, valitse pienempi aikaväli. Jos haluat, että aika todella “lentää” videossasi, valitse suurempi. Se on kaikki kokeiluja ja virheitä – jos erehdyt tällä kertaa väärin, tiedät mitä tehdä seuraavalla kerralla.
Seuraava asetus antaa sinun määrittää kameran otettavien kuvien määrä. Huono rajoitus useimmille kameroille on, että sisäänrakennetun intervallimittarin avulla voit ottaa vain 999 kuvaa. Laskettu arvo on 999/24 = 41,6, joten vajaat 42 sekuntia. Jos haluat laskea vaaditun kuvamäärän, kerro haluamasi pituus käytetyllä kuvanopeudella. Esimerkiksi, jos halusin 20 sekunnin aikavälin nopeudella 30 kuvaa sekunnissa, se olisi 20 x 30 = 600 kuvaa. (Huomaa – Jos haluat ottaa yli 999 kuvaa ajallisesti, harkitse ulkoinen intervallimittari.)
Lopuksi sinulla on mahdollisuus valita, aloitetaanko intervallimittari nyt vai määritetäänkö viive (hyödyllinen silloin, kun odotat auringonlaskua tai auringonnousua). Tätä tarkoitusta varten valitsen “Nyt” ja aloitan heti.
Kun kuvaat intervallimittaria sisäänrakennetulla intervallimittarilla, näet todennäköisesti pienen ilmoitussanoman näytöllä. D5300: n kohdalla se on ”Intervalliajastin.” On hyvä poistua kamerasta ja antaa sen tehdä työnsä. Pienikin tärinä näkyy aikaviiveessä, eikä se ole suositeltavaa.
Kun olet avannut After Effectsin, ensimmäinen asia, jonka haluat tehdä, on siirtyä kohtaan Muokkaa> Asetukset> Tuo. Sieltä varmista, että Sequence Footage -kameranopeus on asetettu nykyiseen projektiin käyttämääsi kuvataajuuteen. Asetin minun 24.
Varmista, että tuotavassa kansiossa on kaikki tiedostonimet järjestyksessä. Tällä tavalla After Effects selvittää helposti, mitä tiedostoille tehdään. Tiedostojen on myös oltava JPEG-tiedostoja, ei RAW-tiedostoja – jos kuvasit RAW-tiedostoja, käsittele tiedostot Lightroomin kautta, jotta niistä tulee laadukkaita JPEG-tiedostoja.
Aloita vetämällä kansio Project-paneeliin.
Valitse kehysnopeus, joka on identtinen kohdassa, jonka olet määrittänyt kohdassa ”Tuontiasetukset”, ja valitse pakkauksesi pituus. Älä huoli – jos et ole varma, kuinka kauan timelapseesi kääntyy, aseta vain 5 tai 10 minuuttia – voit aina muokata tätä arvoa myöhemmin.
Vedä JPEG-jaksosi aikajanalle.
Käytä hiiren kakkospainiketta> Muunna> Skaalaa, jotta suuremmat kuvat sopivat 1080p-tarkkuuteen.
[Optional] Niille teistä, jotka eivät kirjoittaneet alussa oikeaa pakkauksen pituutta, voit nyt napsauttaa hiiren kakkospainikkeella pakettia ja valita ”Koostumusasetukset” vaihtaaksesi sen niin kauan kuin jakso osoittautui. Minun on noin 25 sekuntia.
Tässä voit olla luova. Koska sinulla on suuri joukko erittäin tarkkoja JPEG-tiedostoja, joiden kanssa voit työskennellä, voit lisätä valtavan määrän tehosteita ja korjauksia dynaamisen alueen, väritarkkuuden ja muun parantamiseksi. Valitse JPEG-sekvenssi aikajanalta ja napsauta Tehosteet-välilehden vaikutusta, jos haluat lisätä sen leikkeeseen.
Tässä on ennen / jälkeen vertailu siitä, mitä voit saavuttaa vaikutuksilla. Pumpasin kylläisyyttä melko vähän ja lisäsin enemmän terävyyttä ja selkeyttä aikaviiveeni lopulliseen ilmeeseen.
Tässä on lähikuva erityisistä arvoista, joita käytin sovellettuihin vaikutuksiin. Muista – nämä vaihtelevat kameran, tiedoston laadun, tarkkuuden, sieppauksen asetusten ja muun mukaan. Säädä niitä mieltymystesi mukaan, kunnes saat haluamasi ilmeen.
Kun olet valmis viemään, voit siirtyä kohtaan Tiedosto> Vie> Lisää renderöintijonoon.
Voit valita haluamasi vientimuodon, tarkkuuden, koodekin ja muut renderöintijonosta. Minulla on henkilökohtainen esiasetus nimeltä ”Stefan’s H.264”, joka kuulostaa juuri tältä – MP4-tiedosto, jossa on H.264-koodaus mukautetulla bittinopeudella ja laadulla.
Jos et halua mennä liian syvälle viennin laadusta, valitse kuitenkin yksi valmiista vientiasetuksista.
Lopuksi, jos kaikki näyttää hyvältä, osoita renderöintipainiketta. Tämän tekemisen jälkeen olisi hyvä jättää tietokoneesi rauhaan niin kauan kuin videon renderointi kestää. Suorittimen, RAM-muistin ja grafiikkasuoritinten käyttö on kaikkien aikojen korkeinta, joten tietokoneesi ei reagoi vientiin. Koska raskaammat projektit voivat viedä jopa 2 tuntia ja enemmän, tarkista kaikki uudelleen ennen renderoinnin aloittamista – et halua odottaa renderöintiä useita tunteja vain saadaksesi selville, ettet saanut haluttua tulosta loppuun ja täytyy tehdä kaikki uudelleen.