Kodu Game Lab, ilmainen Microsoftin suunnittelema lapsiystävällinen visuaalinen ohjelmointikieli, julkaistiin PC: n ja Xbox 360: n teknisenä esikatseluna. Platformin ohella Microsoft on julkaissut myös useita koulutustyökaluja, joiden avulla on helppo päästä alkuun ja luoda hienoja pelejä.
Saatat muistaa nähneesi pelin luojan toiminnassa Kodu-esittely CES 2009: ssä, jonka aikana Sparrow, 12-vuotias tyttö, huusi Microsoft Entertainment and Devices honcho Robbie Bachia omalla luomallaan pelissä. Aikaisemmat Kodun esikatselut ovat herättäneet lukuisia vertailuja Sonyn LittleBigPlanetiin, joka asettaa helposti palkin käyttäjien luomille tasoille ja yhteisöille. Mutta Kodun alkuperä ja yleinen laajuus ja tarkoitus eroavat hieman Playstation 3: n erittäin muokattavasta tasohyppelystä.
Ensinnäkin Kodu ei tule pelikehittäjältä – se tulee suoraan Microsoftin T & K-osastolta. Alun perin he haaveilivat Kodun mielenkiintoisena tapana opettaa lapsille ohjelmointia. Ja näppäimistöjen, koodausympäristöjen (ja koodausvirheet), ja ohjelmoinnin hankalammista puolista näyttää siltä, että Kodu soveltuu hyvin tehtävään. Tärkeintä on, että se saa pelaajat ajattelemaan kuin tietokoneohjelmoijat ilman, että he todella istuvat ja opettavat heille C ++.
Se tekee niin antamalla heille täydellisen hallitusvapauden vapaamuotoisessa ympäristössä, jossa he voivat täyttää useita dynaamisia widgettejä, lohkoja, merkkejä ja maastotyyppejä. Jokaisen elementin käyttäytymistä säätelevät joukko sääntöjä ja tapahtumia – olennaiset ”jos / sitten” -olosuhteet, jotka muodostavat useimpien ohjelmointikielien leivän. Näyttelijöillä Kodu-ympäristöissä on täysi valikoima aistien attribuutteja – kuten kuulo ja näkö – sekä tietoisuus aikaväleistä, törmäyksistä ja muista tekijöistä. Voit esimerkiksi asettaa hahmon aloittamaan vaeltamisen päämäärättömästi, kun hän kuulee tietyn kappaleen, kunnes törmää puuhun, ja jos lintu on äskettäin käynyt puussa, munat putoavat (voitko kertoa, etten tekisi kovin hyvää pelisuunnittelijaa?)
Nämä säännöt, jotka on lävistetty kattavan kuvakepohjaisen valikkojärjestelmän kautta, kilpailevat juustokakutehtaalla nyrkkeilyllä ja volyymillä. Oletan, että laakereiden saaminen kestää jonkin aikaa, mutta kun olet tehnyt, voit helposti viheltää sen läpi yhtä nopeasti kuin Sparrow teki CES-demossa.
Tällä tavalla Kodu näyttää hieman vähemmän kuin LittleBigPlanet ja paljon kuin Klik & Play Maxikselta. Itse asiassa juuri näin odotin Klik & Playn kehittyvän 16 vuoden aikana sen julkaisemisesta. Kodu on myös tarkoitus olla vankka yhteisöllisyys kautta Planeetta Kodu, jossa pelisuunnittelijat voivat jakaa tasoja, arvioida niitä ja kutsua muita pelaamaan.
Toisin kuin LittleBigPlanet, Kodu on ladattavissa ilmaiseksi (ainakin toistaiseksi.) Voit tarttua Kodu Game Labin tekninen esikatselu ja asenna se heti (niin kauan kuin tietokoneellasi on rohkeutta käyttää sitä – netbookilla ei todellakaan ole.) Voit kastella jalkasi Kodu-aloitusvideot ja jos olet kouluttaja, voit ladata ilmaisen Kodu Game Lab -luokkasarja, joka sisältää useita tuntisuunnitelmia ja aktiviteetteja Kodun opettamiseksi luokassa.
Joten jos haluat leikkiä lastesi kanssa ja saada heidät ohjelmoimaan nuorena, Kodu on todennäköisesti hyvä valinta!