Skip to content

Mitä on repiminen näytöllä ja miten voimme välttää sen tietokoneella? (Esimerkki)

7 de heinäkuu de 2021
ordenador mesa 1

Videopelien maailma on yhä kiehtovampi ja vaativampi teknisellä tasolla, mikä voi usein aiheuttaa näyttöongelmia. Yksi niistä on nimeltään Screen Tearing tai yksinkertaisesti repiminen. Mutta, Mitä näytöllä repiminen on ja miten voimme välttää sen tietokoneella?

Mitä on repiminen näytöllä?

Repiminen on määritelty ”repiminen” ja näytön ollessa kyseessä tarkoittaa a näytetyn kuvan graafinen jako. Jako pystysuoran kuvan järjestyksessä, jonka vaakasuorat viivat havaitsevat, kun liikutamme hiirtä.

Tämä ilmiö saa kuvan näytössä havaittavaksi lähtö, ikään kuin se olisi saman näkymän eri osia. Syy johtuu näyttökortin lähdössä aiheuttamasta teknisestä ongelmasta. Kun näytönohjaimen grafiikkasuoritinta ei ole aktivoitu, se ei pysty toimittamaan vaadittavaa nopeutta kuville, jotka se lähettää näytölle.

Toisin sanoen, kyse on synkronoinnin puute näytönohjaimen lähettämien tietojen ja näytöllä näkyvien tietojen välillä. Tavallisesti repiminen aiheuttaa näytön jakamisen siten, että pelin eri kehysten osat voidaan nähdä samanaikaisesti.

Synkronointi tapahtuu, kun näytönohjain ei tyydytä näytön vaatimaa Hz: n määrää. Toisin sanoen näytön tarvitsema kuvataajuus sekunnissa (FPS) on suurempi kuin mitä näytönohjain voi tuottaa.

Siten nopeuden kompensoimiseksi näytönohjain ohita jokin kehysvain toistaa ne puolivälissä, jotta voit siirtyä seuraavaan ruutuun.

Kuinka voimme välttää sen tietokoneella?

On olemassa joitain vaihtoehtoja, joiden avulla yritetään välttää repeytymistä, jota koetaan katsellessasi suoratoisto-toistoja. Kuten silloin, kun näytön vaatima kehysnopeus on suurempi kuin mitä GPU pystyy toimittamaan, tätä voidaan säätää. On tärkeää tietää, mihin PC: n GPU on tarkoitettu ja miten se toimii, jotta vältetään sen pakottaminen asennettaessa ohjelmaa, joka vaatii paljon tältä prosessorilta.

Mitä muutoksia voit tehdä?

Joitakin asioita, joita voimme tehdä, on hyödyntää käytettävissä olevaa tekniikkaa tee joitain säätöjäseuraavasti:

  • Pelin tarkkuus: Jotta näytönohjain ei toimi ylikuormitettuna, voimme vähentää pelien tarkkuutta tai graafista kuormitusta. Tämä mahdollistaa näytön synkronoinnin GPU-näytönohjaimen kanssa, mikä estää repeämisen. Tai vaihda näytönohjain uudeksi, jotta ei ole ylikuormitusta.
  • Laitteiston kiihdytystila: Joissakin tapauksissa tämän ominaisuuden aktivointi voi vähentää repimistä. Voit muokata sen asetuksia, esimerkiksi jos käytät Chromea, osiossa: Asetukset> Lisäasetukset> Järjestelmä. Siellä se näyttää sinulle vaihtoehdon: käytä laitteistokiihdytystä, kun se on käytettävissä; painikkeen liu’uttaminen oikealle aktivoi tämän asetuksen
  • Pystytahdistus: Jos peli antaa sinulle tämän vaihtoehdon, pystysynkronoinnin (VSYNC) ottaminen käyttöön auttaa vähentämään repimistä.
  • Kolminkertainen puskurointi: Tämä toiminto auttaa vähentämään repeytymistä luomalla eräänlaisen välimuistin, joka estää kehystä näkymästä ennen kuin edellinen on täysin paljastettu.

Näillä asetuksilla voit lievittää repeämiä, joita voi satunnaisesti esiintyä näytöllä. Tärkeimmät videokorttien suunnitteluun ja valmistukseen erikoistuneet yritykset, kuten AMD ja Nvidia, ovat pyrkineet kehittämään tarvittavaa tekniikkaa.

pc-mikroprosessorit

Nvidia on suunnitellut sukupolven näyttöjä G-Sync-tekniikka ja AMD puolestaan ​​linja nimeltä FreeSync. Tämä tekniikka pystyy synkronoimaan videokortin luoman FPS: n automaattisesti. Joten suosittelemme näytönohjaimen päivittämistä Inteliltä tai Nvidialta tai tietokoneeltasi.

Tämä tekniikka poistaa repimisen lisäksi myös toisen ongelman FPS: n äkillinen lasku, joka tunnetaan nimellä änkytys. Toivomme, että tämä artikkeli on ollut ratkaisusi repimiseen.